دانستنی ها در مورد فرش

چگونه پرز فرش نو را برطرف کنیم؟ چه نوع فرش هایی پرزدهی ندارند؟

از بین بردن پرز فرش

روش های از بین بردن پرز فرش و قالی چیست؟

یکی از مسائلی که برای خانم ها هنگام خرید فرش ماشینی اهمیت بسیار زیادی دارد مسئله پرزدهی فرش هست؛ چون علاوه بر اینکه باعث چند برابر شدن کار منزل در امر تمیز کردن می شود می تواند به اقشار آسیب پذیر مانند کسانی که بیماری های تنفسی دارند نیز آسیب زننده باشد.

در این مقاله از سرای فرش پاتریس اطلاعات مفیدی در رابطه با دلایل پرزدهی فرش ماشینی و شیوه ها رفع پرز فرش کسب خواهید نمود.

منظور از خاب فرش چیست؟

منظور از خاب فرش همان ارتفاع الیاف رویین فرش می باشد، در حقیقت خاب فرش همان الیافی از فرش هست که شما موقع راه رفتن و نشستن روی فرش آن را لمس می کنید. در حالت کلی در بافت فرش سه نوع نخ استفاده می شود: نخ تار، پود و خاب. دو مورد اول یعنی نخ های تار و پود به راحتی قابل رویت نیستند ولی نخ خاب همان الیاف رویین و کاملا عیان فرش هست که لمس می شود.

آیا خاب فرش با مقدار پرزدهی آن رابطه دارد؟

بهتر است همین اول کار پاسخ دهیم بله! هر چقدر خاب یک فرش ماشینی بیشتر باشد (ارتفاع الیاف رویین فرش بیشتر باشد) پرزدهی آن نیز بیشتر خواهد بود.

همانطور که در مقاله های قبل تر سرای فرش پاتریس در مورد شانه و تراکم فرش صحبت کردیم؛ هر چقدر شانه و تراکم فرش بیشتر باشد خاب (ارتفاع الیاف) کمتر و در نتیجه پرزدهی فرش کمتر خواهد بود، پس نتیجه می گیریم یک فرش 1500 شانه  پرزدهی کمتری نسبت به یک فرش 700 شانه دارد.

دلایل پرز دادن فرش ماشینی:

اولین گام در از بین بردن پرز فرش، شناخت علت پرزدهی فرش می باشد؛

اگر در مرحله ریسندگی (اولین مرحله تولید فرش) از آب و روغن به مقدار کافی استفاده نشود و یا دستگاه ریسندگی الیاف فرش به صورت استاندارد تنظیم نشده باشد، پرزدهی فرش به صورت محسوسی زیاد می شود.

مرحله دیگری که در پرزدهی فرش بسیار تأثیرگذار است مرحله آهار (آخرین مرحله تولید فرش) می باشد. در صورتی که در مرحله آهار تثبیت حرارتی مناسب و اصولی انجام نشود پرزدهی اولیه فرش از بین نخواهد رفت.

و دلیل دیگر پرزدهی فرش؛ استفاده از الیاف بی کیفیت و نامرغوب در تولید فرش ماشینی می باشد که باعث افزایش غیر متعارف پرز فرش می شود.

روش های از بین بردن پرز فرش:

سنتی ترین و راحت ترین روش از بین بردن پرز فرش استفاده از یک جاروی حصیری نم دار است؛ فقط کافی است جاروی حصیری نم زده شده را در جهت خاب فرش روی آن بکشید. (جارو بزنید)

نکته مهم: به هیچ عنوان از فرچه یا وسیله های خشن برای رفع پرز فرش استفاده نکنید، چون باعث آسیب دیدن الیاف فرش می شود.

از اسپری فوم نگه دارنده فرش استفاده کنید

یکی دیگر از مواردی که می تواند در کاهش پرزدهی فرش تاثیر چشمگیری داشته باشد به کارگیری فوم نگهدارنده فرش است. استفاده از این فوم باعث می شود فرش ماشینی شما هم نسبت به پوسیدگی و کثیفی مقاوم تر شود و میزان پاخوردگی را کاهش خواهد داد.

از شامپو فرش استفاده کنید

از روش های دیگر موثر بر از بین بردن پرز فرش استفاده از شامپو فرش است؛ برای این کار طبق دستورالعملی که روی شامپو فرش نوشته شده است محلول را آماده کنید و یک اسفنج را به آن آغشته کرده و در جهت خاب فرش روی آن بکشید تا پرزهای فرش جمع آوری شوند.

هیت ست کردن الیاف فرش

مدرن ترین و جدیدترین روش جلوگیری از پرزدهی فرش، هیت ست کردن الیاف فرش می باشد. حتما شما هم موقع خرید فرش این اصطلاح را شنیده اید که هیت ست شدن را از مزایای مهم فرش بر می شمارند؛ چون فرش های هیت ست شده به مراتب پرزدهی کمتری نسبت به فرش های هیت ست نشده دارند و همچنین هیت ست شدن باعث افزایش کیفیت و طول عمر فرش نیز می شود.

در صورتی که پرزدهی فرش، یکی از مسائل مهم برای شماست به شما توصیه می کنیم حتما فرشی را خریداری نمائید که هیت ست شده باشد. لازم به ذکر است اکثر فرش های عرضه شده در فروشگاه سرای فرش پاتریس کاملا هیت ست شده می باشند و هیچگونه پرزدهی ندارند.

پس راحت ترین کاری که برای حل مشکل پرزدهی فرش می توانید انجام دهید؛ همین انتخاب فرش هیت ست شده موقع خرید هست.

تفاوت رفع پرزدهی فرش ماشینی با فرش دستبافت:

روش های از بین بردن پرز فرش ماشینی و دستبافت کاملا یکسان هستند و تمامی روش های گفته شده برای فرش ماشینی بر فرش دستبافت نیز موثر می باشد؛ تنها تفاوت موجود این هست که فرش های دستبافت بر خلاف فرش های ماشینی هیت ست نمی شوند.

در این مقاله از سرای فرش پاتریس به صورت کامل در مورد علل پرزدهی فرش و روش های مختلف از بین بردن پرز فرش صحبت کردیم. مسئله پرزدهی فرش از مسائلی است که می تواند باعث رنجش مشتریان شود. همین الان می توانید فرش هیت ست شده مورد نظر خودتان را از میان محصولات متنوع سرای فرش پاتریس انتخاب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *