دانستنی ها در مورد فرش

چگونه فرش زیبا و مناسب برای آشپزخانه خودمان انتخاب کنیم؟

راهنمای انتخاب فرش آشپزخانه از نظر طرح، رنگ و ابعاد

راهنمای خرید فرش آشپزخانه:

بیشتر مردم وقتی می خواهند برای منزل خود فرش خریداری کنند؛ برای تمامی قسمت های خانه فرش های یکسانی را انتخاب می کنند و بر این اعتقاد هستند که باید تمامی فرش ها، یک شکل و یک طرح باشند و برخی بر این باور هستند که باید قسمت های با کاربری مختلف فرش های متفاوتی داشته باشند.

از جمله قسمت های مهم و خاص هر خانه آشپزخانه آن هست که در آن فعالیت های زیادی انجام می شود؛ از جمله پخت و پز، شستن ظرف و لباس  و … هر یک از این فعالیت ها باعث می شود فرشی که برای آشپزخانه انتخاب می شود متفاوت از سایر فرش های منزل باشد و به گونه ای در مقابل شست و شوی مکرر مقاوم تر باشد و جذب رطوبت کمتری داشته باشد تا بتواند به راحتی در مقابل آلودگی ها و چربی های حاصل از پخت و پز و رطوبت حاصل از شست و شو و … مقاومت کند.

فرش مناسب از نظر طراحی برای آشپزخانه را چگونه انتخاب کنیم؟

یکی از مهمترین مواردی که برای خرید باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید، طراحی فرش هست و به نوعی طراحی باید متناسب با کاربری و حال و هوای آن باشد. مناسب ترین طرح هایی که می توان برای آشپزخانه انتخاب کرد؛ فرش چهل تکه (خشتی)، فرش کلاریس، فرش گبه، فرش های مدرن و فانتزی هستند که می توانند زیبایی آشپزخانه شما را دوچندان کنند و معمولا فرش های ترک  و کلاسیک برای آشپزخانه پیشنهاد نمی شود.

برای آشپزخانه منزل از چه جنس فرشی استفاده کنیم؟

قبل تر گفتیم، به دلیل فعالیت های گوناگونی که در آشپزخانه انجام می شود بهتر است فرشی را انتخاب کنیم که مقاوت خوبی در برابر شست و شوی مکرر داشته باشد و جذب رطوبت کمتری داشته باشد.

فرش های ماشینی دارای جنس های مختلفی از قبیل بی سی اف، پلی استر، ورجین، پلی پروپیلن و اکریلیک و … است. با توجه به مواردی که قبل تر عرض شد بهترین جنس فرشی که می توانیم برای آشپزخانه انتخاب کنیم فرش اکریلیک هست که در مقابل شست و شوی مکرر کاملا مقاوم هست و جذب رطوبت به مراتب کمتری دارد. پیشنهاد ما هم فرشی است که جنس نخ خاب آن اکریلیک باشد.

در ضمن بهتر است برای آشپزخانه فرش های با شانه و تراکم بالاتر را انتخاب کنید؛ چون هر چقدر فرش انتخابی شما شانه و تراکم بالاتری داشته باشد، طول عمر بیشتری نیز خواهد داشت.

با توجه به تمامی مواردی که گفته شد و در نظر گرفتن کیفیت و قیمت مناسب، فرش 700 شانه نسبت به انواع دیگر فرش ها می تواند انتخاب بهتری باشد. چون هم قیمت مناسبتری دارد هم کیفیت قابل قبولی دارد و هم نسبت به تراکم های بالاتر نخ خاب بلندتری دارد  و نرم تر است و خانم هایی که زمان بیشتری را به صورت سرپا در حال انجام کار منزل هستند به دلیل نرم تر بودن این فرش احساس بهتری دارند و احساس خستگی کمتری می کنند.

مناسب ترین رنگی که می توانیم برای قالی آشپزخانه انتخاب کنیم، چه رنگی است؟

فرض کنید در حال پختن غذا هستید و ظرف ادویه (زردچوبه) از دست شما رها می شود و برروی فرش می ریزد! یا در حال ریختن چای  مقداری از آن روی فرش می ریزد! و …

با توجه به فعالیت ها و ریخت و پاش هایی که ممکن است در آشپزخانه انجام شود؛ فرش مناسب آشپزخانه بهتر است رنگ زمینه تیره تری داشته باشد. (مانند: سرمه ای، آبی، روناسی)

مناسب ترین سایز یا ابعادی که می توانیم برای فرش آشپزخانه انتخاب کنیم، چه سایزی است؟

اولین نکته در تعیین سایز این هست که در محاسبه کلی ابعاد آشپزخانه مساحت زیر کابینت را از مساحت کل آشپزخانه کم کنید! چون در صورتی که زیر کابینت را هم فرش کنید فرش در قسمت های زیر پایه کابینت دچار فرورفتگی خواهد شد. ما به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم زیر کابینت ها را فرش کنید. دومین نکته هم اینکه تصمیم بگیرید که در داخل آشپزخانه از چه تعداد فرش استفاده خواهید کرد!

حالت های مختلف در فرش کردن آشپزخانه از نظر تعداد:

حالت اول: مساحت زیر کابینت را از مساحت کل آشپزخانه کم کنید و برای کل فضا یک فرش در نظر بگیرید.

حالت دوم: برای قسمت جلوی سینک از یک پادری استفاده کنید (دلیل این کار: آبریزی در پای سینک زیاد هست و فرش پای سینک نیاز به شست و شوی بیشتری خواهد داشت و این کار می تواند کار شست و شو را بسیار راحت تر کند) و برای مابقی فضا از فرش دیگری استفاده کنید.

حالت سوم: استفاده از 3 تکه فرش در آشپزخانه می باشد؛ به این صورت که یک تکه برای جلوی سینک، و یک تکه برای زیر میز ناهارخوری و یک فرش هم برای پوشش مابقی فضای آشپزخانه استفاده نمایید.

در صورتی که برای خرید فرش مناسب آشپزخانه نیاز به راهنمایی داشته باشید کارشناسان سرای فرش پاتریس در خدمت شما هستند تا راهنمایی های لازم را ارائه نمایند. در ضمن با توجه به اینکه تمامی فرش های سرای فرش پاتریس با ضمانت کتبی 12 ساله! ارائه می شود با خیالی آسوده می توانید طرح و رنگ مورد علاقه خود را انتخاب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *