دانستنی ها در مورد فرش

الیاف اکریلیک یک الیاف مصنوعی شبیه به پشم که آن را پشم مصنوعی نیز نامیده اند

الیاف اکریلیک

الیاف اکریلیک یک الیاف مصنوعی است که از نظر ظاهری شباهت زیادی به پشم دارد. طبق تعریف ISO (سازمان استاندارد بین المللی) و BISFA (دفتر استاندارد بین المللی فیبر یا الیاف مصنوعی)، الیافی که حداقل 85٪ اکریلونیتریل در ساختار شیمیایی خود دارند “الیاف اکریلیک” نامیده می شوند.

این الیاف از اکریلونیتریل و یک کومونومر تشکیل شده است. کومونومر برای بهبود رنگ پذیری و قابلیت نساجی الیاف اکریلیک اضافه می شود.

سیستم تولید الیاف اکریلیک:

 الیاف اکریلیک با دو سیستم مختلف تولید می شود: ریسندگی مرطوب و ریسندگی خشک کوپلیمرهای حاوی واحدهای آکریلونیتریل ایجاد می‌شود. بعد از تکسچره کردن، الیاف‌های اکریلیک یک حجم سبک مانند پشم پیدا می‌کنند و زیبایی کلی مانند پشم را از خود نشان می‌دهند. الیاف، کشسانی هستند و مقاومت خوبی در برابر اسید و نور خورشید دارند. اکریلیک‌ها به‌صورت‌گسترده در کاربردهایی که قبلا برای آنها در نظرگرفته‌شده برای پشم یا پارچه‌های پروتئینی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

◄WetSpinning

روش تر ریسی قدیمی ترین فرآیند تولید الیاف می باشد. این روش برای مواد تشکیل دهنده الیاف که در حلال حل گشته اند استفاده می شود. رشته ساز Spinneret در یک حمام شیمیایی فرو می رود و هنگامی که رشته ها در آن غوطه می خورند از ماده شیمیایی حمام جدا شده به صورت جامد در می آیند.

◄DrySpinning

روش خشک ریسی نیز برای مواد تشکیل دهنده الیاف در داخل محلول استفاده می شود. منتهی بجای اینکه جداسازی پلیمر با رقیق سازی و یا واکنش شیمیایی انجام شود، سفت کردن مواد با تبخیر حلال در جریان هوا و یا گاز انجام می پذیرد. رشته ها در تماس با مایع جدا کننده قرار نمی گیرند بنابراین نیاز به خشک کردن و بازیافت حلال را به حداقل می رسانند.

از نام‌های تجاری متداول برای الیاف آکریلیک می‌توان به Acrilan، Creslan، Orlon، Sayelle و  Zefran اشاره کرد. چون این نوع از الیاف به‌صورت معمول تکسچره می‌شوند، لذا آنها دارای یک حجم شبیه به پشم هستند و این الیاف را به نوعی می توان پشم مصنوعی نیز در نظر گرفت.

خواص الیاف اکریلیک

  • شستشو آسان و ثبات ابعادی خوب.
  • مقاومت در برابر آسیب های پروانه ها و مواد شیمیایی.
  • ماندگاری و رنگ پذیری عالی در رنگهای درخشان.
  • بسیار مقاوم در برابر نور خورشید.
  • سبک، نرم و گرم با لمس شبیه پشم

کاربردهای نهایی فیبر اکریلیک:

  • پوشاک: ژاکت ، جوراب ، لباس پشمی ، لباس بافتنی دایره ای ، لباس ورزشی و لباس بچه گانه
  • منسوجات خانگی: فرش ، پتو، تودوزی ، پارچه های شمع
  • موارد استفاده در فضای باز: بالای ماشین ، روکش قایق ، سایبان ، مبلمان فضای باز
  • مصارف نهایی صنعتی: مواد تصفیه ، مواد تقویت کننده در ساختمان ، باتری خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *