دانستنی ها در مورد فرش

راهنمای کامل انتخاب رنگ فرش پذیرایی در سال 1400

به نظر شما انتخاب رنگ فرش پذیرایی چقدر مهم و با اهمیت می باشد؟

مهم‌ترین اجزای دکوراسیون داخلی هر خانه‌ای، فرش‌ها، مبلمان و رنگ دیوارها هستند و اگر یکی از این اجزا به درستی انتخاب نشوند باعث از بین رفتن جذابیت دکوراسیون خانه شما می شود.

در گذشته به دلیل اینکه بیشتر از فرش های دستبافت استفاده می شد نقشه و رنگ فرش‌ها محدودتر بود و هر شهر و استانی، نقشه و رنگ زمینه مخصوص به خود را داشت. اما امروزه با متداول شدن فرش‌های ماشینی تنوع طرح، نقشه و رنگ فرش‌های ماشینی بسیار زیاد شده است. همین موضوع (تنوع بسیار زیاد نقشه ها و رنگ ها) از یک طرف باعث می‌شود تا خریداران با سلایق مختلف دستان بازی در انتخاب داشته باشند و از طرفی باعث سردرگمی در انتخاب می شود چون انتخاب نامناسب فرش با دکوراسیون داخلی منزل، باعث هدر رفتن سرمایه شما می شود.

در این مقاله از سرای فرش پاتریس همراهمان باشید تا با اصول انتخاب بهترین رنگ فرش برای پذیرایی آشنا شوید.

قوانین کلی برای چیدمان دکوراسیون داخلی و فرش:

حتما برای برقراری نظم و تناسب بیشتر بین فرش و عناصر دیگر دکوراسیون، قوانینی وجود دارد. اما بعضا نقض همین قوانین باعث می شود چیدمانی زیباتر و چشم‌نوازتر داشته باشیم.

چطور نقض این قوانین باعث بوجود آمدن دکوراسیون جذاب تر می شود؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که برای مهمانی جایی دعوت شده باشین و با دیدن دکوراسیون منزلشان این سوال برای شما ایجاد شود که چرا با اینکه هزینه بسیار زیادی برای دکوراسیون انجام داده اند ولی هیچ چیزی جای خودش نیست! و فقط چندین شی قیمتی کنار هم جمع شده اند!

تنها دلیل این هست که میزبان شما خود را محدود به یکسری از قوانین دست و پا گیر کرده که اصلا نیازی به رعایت این قوانین نبوده و این دقیقا اشتباهی هست که بعضی از طراحان دکوراسیون هم انجام می دهند.

و هدف ما از این همه مقدمه چینی فقط و فقط این بود که متوجه شوید تمامی اصولی که در زیر خدمت شما عرض می کنیم قوانین هستند که رعایت یا عدم رعایت آنها کاملا بستگی به شما و منزل شما دارد و الزامی برای رعایت این قوانین وجود ندارد.

انتخاب رنگ مناسب فرش

چگونه بهترین رنگ فرش را برای پذیرایی خود انتخاب کنیم؟

فرش از جمله وسایل منزلی هست که قرار هست زمان زیادی را با آن صرف کنیم. پس بهتر هست در انتخاب طرح و رنگ آن حساسیت بیشتری به خرج دهیم تا بعد از مدتی باعث خستگی ما نشود و به زودی از مد نیوفتد!

چون در صورتی که چنین حالتی پیش بیاید شما مجبور به تعویض فرش در این شرایط اقتصادی خواهید بود.

چطور بهترین رنگ فرش را انتخاب کنیم که با دیگر عناصر دکوراسیون داخلی منزل متناسب باشد؟

حتما تأثیر انتخاب فرش بر جذابیت و زیبایی دکوراسیون داخلی بر کسی پوشیده نیست. پس این مقاله از سرای فرش پاتریس را از دست ندهید تا نکته های طلایی ای که در ادامه برای زیباتر و جذابتر شدن دکوراسیون منزل شما عرض می کنیم را در انتخاب فرش، مدنظر داشته باشید.

انتخاب بهترین رنگ فرش برای دکوراسیون داخلی با رنگ های خنثی:

اگر شما در دکوراسیون داخلی منزلتان از رنگ های خنثی در مبلمان و دیوار استفاده کرده باشین دستان شما در انتخاب رنگ فرش بسیار بازتر خواهد بود!

حال شاید برای شما سوال شود، رنگ های خنثی چه رنگ هایی هستند؟

رنگهای خنثی: طوسی، خاکستری، دودی، کرم، بژ، شیری، نقره ای، پلاتینی، کرومی و شنی

قبل تر ها رنگ های خنثی در دکوراسیون داخلی منزل جایگاه چندانی نداشتند ولی امروزه به خاطر اینکه هارمونی و سازگاری بهتری با رنگ های مختلف دارند از محبوبیت زیادی برخوردار شده اند.

اگر دکوراسیون شما رنگ خنثی دارد حتما به این نکته توجه داشته باشید که؛ با اینکه می توانید از هر رنگی استفاده کنید! ولی بهتر هست چند وسیله تزیینی به رنگ زمینه فرش داشته باشید تا تعادلی میان وسایل تزیینی، دکوراسیون و فرش ایجاد شود و همین تعادل رنگ باعث جلب توجه و زیبایی دکوراسیون شما خواهد بود.

بهترین رنگ فرش برای پذیرایی با چیدمانی شامل یک رنگ مشخص و خاص:

اگر در چیدمان منزل خودتان از یک رنگ مشخص و خاص استفاده کرده اید؛ دو روش برای انتخاب رنگ فرش خواهید داشت:

اولین روش انتخاب رنگ فرش: رنگ غالبی که در دکوراسیون منزل شما وجود دارد را در نظر بگیرید و زمینه فرش را با رنگی که مکمل رنگ غالب هست انتخاب کنید. برای مثال اگر مبلمانی شما به رنگ خردلی هست بهتر هست فرشی را انتخاب کنید که رنگ زمینه آن یکی از طیف های مختلف رنگ آبی است.

روش دوم انتخاب رنگ فرش: از فرش های با رنگ زمینه خنثی استفاده کنید. برای مثال: اگر مبلمان خردلی دارید می توانید فرشی با رنگ زمینه یکی از طیف های طوسی انتخاب کنید.

نکته مهمی که باید مدنظر داشته باشید این هست که از یک طیف رنگ برای کل چیدمان منزل خود استفاده نکنید چون این کار به نوعی باعث یکنواخت و خسته کننده شدن فضای منزل شما می شود.

انتخاب بهترین رنگ فرش برای پذیرایی ای با چیدمان شامل رنگ های مختلف:

در بیشتر موارد رنگ های استفاده شده در دکوراسیون داخلی منزل شما بیشتر از یک رنگ است که در این حالت برای اینکه فضای منزل شما زیاد شلوغ نشود بهتر است رنگ های موجود در دکوراسیون را افزایش ندهید! و فرشی دقیقا با رنگ یکی از وسایل چیدمان خود انتخاب کنید که کار بسیار سختی است! ولی بهترین حالت ممکن هست. و در صورتی که موفق به پیدا کردن همان رنگ نشدین رنگی با بیشترین شباهت را پیدا کنید.

آیا ابعاد و اندازه فضای منزل در انتخاب رنگ فرش پذیرایی اهمیت دارد؟

قبل تر ها کف خانه را با سنگ، سیمان، موزاییک و … می پوشاندند و برای اینکه از دیده شدن آنها جلوگیری کنند با وجود اینکه پذیرایی های با ابعاد بزرگ داشتند کل کف خانه را با فرش، گلیم یا موکت و … می پوشاندند.

اما امروزه خانه ها به سمت ابعاد کوچکتر رفته اند و کف ساختمان ها هم اکثرا با سرامیک و پارکت و … با طرح های زیبا و خاص پوشانده می شوند و همین نقش ها و طرح های زیبای این کف پوش ها باعث می شود تا فقط مقداری از فضای کف را با فرش بپوشانند تا فرصتی برای نمایان شدن سرامیک و پارکت فراهم شود.

حال با توجه به ابعاد پذیرایی چه سایز و رنگی از فرش را انتخاب کنیم؟

اکنون که ابعاد و فضای خانه ها به علل مختلف به سمت کوچکتر شدن رفته است با انتخاب صحیح وسایل می توانیم فضای خانه را بزرگتر از آنچه که واقعا هست نشان دهیم!

بعد از انتخاب رنگ دیوار، کف پوش، تابلوها و پرده، نوبت به انتخاب فرش مناسب می رسد. فرشی که شلوغی زیاد در فضای خانه ایجاد نکند همراه با اینکه حس کسالت آور منتقل نکند و فضای خانه را بزرگتر نشان دهد.

چه رنگ فرشی برای پذیرایی خانه شما مناسب است؟

فرش هایی با زمینه روشن (مثل فرش زمینه کرم) دستان شما را در انتخاب رنگ دیگر اجزای دکوراسیون بازتر می گذارد و به راحتی هارمونی آن با دیگر اجزای دکوراسیون حفظ می شود.

اگر دوست دارید فرش شما رنگ زمینه تندی داشته باشد باید دیوارهای شما رنگ روشن داشته باشد.

اگر احساس می کنید سقف خانه کوتاهی دارید بهتر هست از فرش های با زمینه آبی کم رنگ استفاده کنید.

برای پذیرایی با ابعاد بزرگ چه رنگ فرشی مناسب هست؟

در بیشتر شهرهای کشورمان هنوز هم خانه هایی با پذیرایی های بزرگ دیده می شود و مردمشان عادت به آپارتمان نشینی ندارند! وقتی فضای خانه بزرگتر هست انتخاب فرش دشوارتر می شود! باید فرشی انتخاب شود که فضای خانه را کوچکتر و سقف را کوتاهتر نشان دهد!

اگر منزل شما فضای بزرگی دارد و اثاث کمی هم در اختیار دارید بهتر هست از فرش های با رنگ زمینه تیره استفاده کنید. رنگ زمینه تیره فرش باعث می شود محیطی دنج داشته باشید و همچنین باعث می شود آلودگی ها روی فرش کمتر نمایان شود.

انتخاب رنگ فرش بر اساس دیگر اجزای دکوراسیون:

همانطور که پیش تر گفتیم یکی از مولفه های مهم در انتخاب رنگ زمینه فرش، هماهنگ بودن رنگ و طرح آن با دیگر اجزای دکوراسیون و چیدمان (پرده ها، مبلمان، کف پوش، دیوار  و …) می باشد.

روش های مختلفی برای انتخاب رنگ فرش مناسب با دکوراسیون وجود دارد که ما به دو نوع از بهترین روش ها اشاره می کنیم:

روش اول: رنگ غالب دکوراسیون را در نظر بگیریم و رنگ زمینه فرش را همرنگ با رنگ غالب و یا یکی از طیف های آن رنگ غالب انتخاب کنیم. فقط نکته قابل توجه در این نوع انتخاب این هست که ممکن هست فضای منزل کمی یکنواخت و خسته کننده به نظر برسد هیچ نقطه قابل توجهی در دکوراسیون برای شما باقی نگذارد!

روش دوم: رنگ غالب دکوراسیون را در نظر بگیریم و رنگ زمینه فرش را متضاد یا مکمل با رنگ غالب دکوراسیون انتخاب کنیم. این نوع انتخاب نیز در عین حال که ریسک بالایی دارد! زیبایی خاصی به فضای منزل شما می بخشد. برای مثال: برای کف پوش با رنگ تیره، فرشی با زمینه روشن انتخاب کنیم.

انتخاب رنگ زمینه فرش مناسب با مبلمان منزل:

بیشتر توصیه می شود رنگ زمینه فرش، با توجه به رنگ مبلمان منزل انتخاب شود. برای انتخاب رنگ زمینه فرش مناسب با مبلمان در زیر چند نکته را خدمت شما عرض می کنیم که حتما در انتخاب شما کمک خواهد کرد.

بهتر هست رنگ فرش و مبلمان منزل را در یک تنالیته (تونالیته) رنگی انتخاب کنید.

درجات و پله های مختلف رنگ را از لحاظ تیرگی و روشنی، “تونالیته” می‌گویند. هر رنگ دارای درجه‌هایی از تیرگی با روشنی است که معادل خاکستری آن در حد فاصل مابین سفید تا سیاه وجود دارد.

فرش و مبل را با 2 رنگ متفاوت انتخاب کنید؛ اگر رنگ غالب دکوراسیون منزل شما و مبلمان از طیف روشن باشد، رنگ زمینه فرش را تیره انتخاب کنید و بالعکس.

به مثال های زیر در انتخاب رنگ فرش با توجه به رنگ مبلمان توجه کنید:

  • اگر دوست دارید مبلمان بنفش خریداری کنید، بهتر است فضای خانه را روشن در نظرگرفته و فرشی با طرح ساده و رنگ‌های یاسی یا کرم انتخاب کنید.
  • اگر دیوارهایی با رنگ‌های روشن و به خصوص رنگ سفید دارید و قصد استفاده از مبلمانی با رنگ‌های شاد دارید، فرش خود را از بین رنگ‌های مکمل مبل‌ها انتخاب کنید.
  • اگر مبلمانی زرد یا سبز دارید، بهترین انتخاب برای فرش، استفاده از رنگ‌هایی خنثی مثل بژ، بلوطی یا کرم با طرحی ساده هست.

روانشناسی رنگ و تاثیر ترکیب رنگ دکوراسیون و فرش

روانشناسی رنگ ها و شناخت تأثیرات روانی انتخاب رنگ زمینه فرش:

  • آبی: از نظر روان شناسی خواص رنگ آبی بیش از رنگهای دیگر موجب آرامش می شود و باعث رفع خستگی روحی و جسمی است و اعتماد به نفس و احساس امنیت را تشدید می کند.
  • سبز: از لحاظ معنای رنگ، رنگ سبز رنگ رشد، بهار، تجدید و تولد دوباره است. از دیدگاه روانشناسی رنگ، سبز متعادل کننده‌ی قلب و احساسات است، این رنگ میان عقل و دل تعادل ایجاد می‌کند.
  • سرمه‌ای: رنگ سرمه ای جزو دسته رنگ های سرد است که افراد احساس اعتماد و صمیمیت بیشتر می کنند. سرمه ای رنگ با اصالت و شیکی است که استفاده از آن در فضا می تواند نشان دهنده قدرت و ثبات شود فضایی که با این رنگ دکور چیدمان شده باشد حس اطمینان را به بیننده می دهد که چشم را به خود خیره می کند
  • کرم: رنگ کرمی نه به سردی سفید است و نه به گرمای زرد. رنگی که روشنی سفید را از سفید گرفته و می تواند مثل زرد گرما بخشی هم داشته باشد. برای اکثر کسانی که رنگ سفید آنها را راضی نمی کند، انتخاب بعدی کرم است. یک جایگزین همیشگی که از پرکاربردترین رنگ‌ها در پوشش فضای داخلی ساختمان است. رنگی که قدیمی نمی شود و هنوز هم انتخاب خیلی از خانه‌ها است. و همانطور که قبل تر گفته شد از خوبی‌های رنگ کرمی این هست که با اکثر رنگ‌ها ترکیب خوبی را تشکیل می دهد.

جمع‌بندی

حال که با تأثیر انتخاب رنگ ها در دکوراسیون داخلی و انتخاب رنگ فرش آشنا شده اید. می توانید با استفاده از نکاتی که پیش تر خدمت شما عرض کردیم از میان هزاران طرح و رنگ متفاوت فرش موجود در فروشگاه سرای فرش پاتریس فرش مورد علاقه خود را انتخاب و در منزل خود پهن کرده و از زیبایی و هارمونی رنگی که در دکوراسیون منزلتان پدیدار می شود لذت ببرید.

به هیچ عنوان تاثیر رنگ‌ها را دست کم نگیرید و قبل از خرید فرش به نکاتی که در این رابطه گفته شد، توجه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *