درباره برندها

چگونه شانه و تراکم فرش ماشینی را حساب کنیم؟ راهنمای خرید فرش

چگونه شانه و تراکم فرش را حساب کنیم؟

شانه و تراکم فرش ماشینی

دنیای فرش ها مثل دنیای نقاشی ها با طرح ها و رنگ ها سر و کار دارد. با پیشرفت تکنولوژی تولید فرش های ماشینی، فرش های ماشینی از نظر ظرافت و زیبایی، گوی سبقت را از همتایان دست بافت ربوده اند.

برای این که بیشتر با دنیای فرش های ماشینی آشنا شوید باید اصطلاحات رایج این صنعت رو به رشد را یاد بگیرید. یکی از رایج ترین اصطلاحاتی که در این صنعت به وفور استفاده می شود، اصطلاح شانه و تراکم هست که حتی اگر فقط یک بار به فروشگاه فرش فروشی مراجعه کرده باشید این اصطلاحات را حتما شنیده اید ولی به احتمال زیاد به صورت کامل و دقیق مفهوم این اصطلاح ها را نمی دانید. در صورتی که در ادامه این مقاله از سرای فرش پاتریس با ما همراه باشید با این دو اصطلاح مهم و پرکاربرد کاملا آشنا خواهید شد.

معنی شانه فرش ماشینی چیست؟

فرض بفرمایید می خواهید یک فرش ماشینی خریداری کنید، برای انتخاب درست، حتما باید با این دو اصطلاح آشنا شوید تا بتوانید یک انتخاب هوشمندانه و اصولی داشته باشید.

شانه فرش چیست؟

به تعداد ریشه های موجود در یک متر از عرض فرش را، شانه فرش می گویند. با یک مثال بهتر متوجه خواهید شد؛ اگر یک فرش 1200 شانه داشته باشیم، در حقیقت این فرش مستطیلی در یک متر از عرض خود 1200 ریشه دارد. شاید برای شما سوال ایجاد شود که مفهوم ریشه چیست. اصلا نگران نباشید در ادامه با ریشه فرش هم آشنا خواهید شد.

ریشه فرش چیست؟

همانطور که قبل تر هم عرض کردیم وقتی می گوییم فرشی  1200 شانه است در حقیقت در یک متر از عرض این فرش 1200 ریشه وجود دارد که تعداد ریشه ها همان تعداد گره های موجود در عرض فرش هست. یعنی در یک متر از عرض این نوع فرش 1200 عدد! گره زده شده است که این گره ها در کنار هم بافت فرش را ایجاد می کنند.

تراکم فرش ماشینی چیست؟

قبل تر در مورد شانه فرش با شما صحبت کردیم و به صورت کامل یاد گرفتید که منظور از شانه فرش چیست.  حال با توضیحاتی می خواهیم شما را با مفهوم تراکم فرش آشنا نماییم.

به تعداد گره های هر فرش در یک متر از طول آن، تراکم فرش می گویند. برای مثال اگر شنیدید فرشی دارای تراکم 3600 می باشد، یعنی در هر متر از طول آن 3600 ریشه یا گره وجود دارد.

تفاوت تراکم و شانه فرش ماشینی معیاری برای کیفیت و جلوه فرش:

شناخت مفهوم شانه و تراکم باعث می شود معیاری برای کیفیت و جلوه فرش در دست داشته باشید؛ هر چه عدد مربوط به شانه فرش بیشتر باشد، یعنی تعداد گره ها در یک متر از عرض آن فرش بیشتر است و فرشی ریز نقش تر و با جلوه بیشتر خواهیم داشت. همانطور که یک صفحه نمایش موبایل با تراکم پیکسلی بیشتر تصویری با وضوح بیشتر در اختیار شما قرار می دهد. نقش فرشی با شانه بالا نیز وضوح بیشتری خواهد داشت و ریز نقش تر خواهد بود.

تراکم فرش چه نقشی در کیفیت و جلوه فرش دارد؟ هر چه تراکم یک فرش، عدد بالایی داشته باشد فشردگی بافت آن فرش بیشتر خواهد بود و فرشی سفت با بافتی فشرده و سنگین خواهیم داشت که باعث افزایش دوام فرش می شود.

پس اگر بخواهید فرشی بخرید که هم زیبایی ظاهری بسیار خوبی داشته باشد و هم سالیان سال، زیر پایتان درخشش خود را حفظ کند سراغ فرش هایی با شانه و تراکم بالا روید.

محاسبه و به دست آوردن شانه و تراکم فرش ماشینی:

برای حساب کردن شانه فرش می توانید یک عدد متر یا خط کش برداشته و روی قسمت پشت فرش قرار دهید و تعداد گره های عرض فرش را در یک یا چند سانتی متر از فرش بشمارید! و با یک ضرب ساده به تعداد گره های موجود در یک متر برسید. برای محاسبه تراکم فرش هم همین کار را برای طول فرش انجام می دهیم. فقط توجه نمایید که با افزایش تعداد شانه و تراکم با توجه به ریز بافت تر شدن فرش، کار شمارش گره ها دشوارتر خواهد شد.

افرادی که در زمینه فرش های ماشینی تخصص و مهارت دارند بدون این گونه محاسبات می توانند شانه و تراکم فرش را به راحتی تشخیص دهند.

در خرید فرش ماشینی به نکات مهم زیر دقت کنید:

اگر می خواهید فرش ماشینی ای که خریداری می کنید شباهت زیادی به فرش های گرانقیمت دستبافت داشته باشد و به نوعی دستبافت نما باشد، حتما فرشی را انتخاب کنید که تعداد گره بیشتری در طول و عرض داشته باشد، یعنی شانه و تراکم بیشتری داشته باشد.

وجود تعداد گره های بیشتر در طول و عرض فرش مستلزم استفاده از نخی ظریف و با کیفیت می باشد که همانطور که قبل تر هم گفتیم باعث جلوه و وضوح بیشتر نقش فرش می شود. و به سبب تراکم بیشتر بافتی سفت و محکم ایجاد میکند که سبب دوام و ماندگاری بیشتر فرش می شود.

نکته مهم بعدی که بعد از شانه و تراکم بسیار مهم هست نوع نخ و الیافی است که در بافت فرش استفاده شده است که حتی می شود گفت کیفیت نخ به کار رفته در فرش می تواند تأثیر شانه و تراکم را نیز تحت الشعاع خود قرار دهد یعنی اگر نخ انتخاب شده برای بافت فرش کیفیت پایینی داشته باشد کاری از شانه و تراکم هم بر نمی آید! و بالعکس کیفیت بالای نخ می تواند تأثیر شانه و تراکم پایین را قابل چشم پوشی کند! پس برای اینکه یک فرش همه چیز تمام تهیه کنید بهتر است فرشی را انتخاب کنید که هم شانه و تراکم بالایی داشته باشد و هم نخ با کیفیتی در بافت آن استفاده شده باشد.

تأثیر کیفیت نخ را به هیچ عنوان دست کم نگیرید!

نکته پایانی در انتخاب فرش با کیفیت:

هر چقدر اطلاعات خود را در مورد فرش بالا ببرید خرید فرش برای شما خوشایندتر و ساده تر خواهد بود. فقط به عنوان نکته پایانی توجه داشته باشید که با توجه به اینکه طرح ها، جنس ها، رنگ ها و نقش های فرش های ماشینی بسیار بسیار زیاد هست یک خرید مطمئن خریدی است که بر پایه اطلاعات و شناخت بیشتر فرش باشد و انتخابی از یک برند کاملا معتبر باشد تا فرآیند رسیدن به یک فرش با کیفیت و بدون مشکل برای شما آسان تر شود. پس حتما حتما به اعتبار برندی که انتخاب کرده اید دقت کنید و دور اجناس بی هویت و بی کیفیت یک خط قرمز بکشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *